Sranan; 3 left! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bram Bavel - WaarBenJij.nu Sranan; 3 left! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bram Bavel - WaarBenJij.nu

Sranan; 3 left!

Door: Brammes

Blijf op de hoogte en volg Bram

05 Januari 2008 | Suriname, Paramaribo

Yooooo!

Jaja, ik leef nog :)

Allereerst een gelukkig nieuwjaar gewenst aan iedereen, hoop dat het een zeer relaxte jaarwisseling was! Hoop dat verder ook alles goed gaat? Hier gaat het allemaal nog steeds relaxt, het aftellen is begonnen. Het is inmiddels alweer 5 januari, nog 21 daagjes en dan zal mijn terugvlucht er weer voor zorgen dat ik in Amsterdam zal aankomen. Tot die tijd is het nog even goed genieten van alles en vooral de warmte!

Ik zal eens ff kijken of ik alles wat er de laatste tijd gebeurd is nog weet te vertellen....

In het begin van november (damn, toch wel lang geleden!) was ik een weekend weggeweest naar het binnenland, het was echt goed relaxt! Donderdagnacht rond 3 uur zouden we wegrijden naar Atjoni, vanuit daar moesten we verder met de boot naar Menimi. Uiteindelijk hebben we er iets van 8/9 uur over gedaan om er te komen.
Eenmaal aangekomen was ons gevraagd of iemand bezwaar had als er die avond gejaagd zou worden op eventuele kaaimannen...niemand scheen er echte problemen mee te hebben, bovendien gebeurt dat hier bijna dagelijks volgens mij, maargoed.
Daarna ff heerlijk gegeten en vervolgens lekker in de zon gelegen tot het avondeten. Daarna nog tot een uurtje of 1 lekker buiten gezeten en, onder het genot van een heerlijk (ahum) glaasje Surinaamse rum/cola, lek gestoken worden door alle muggen, maargoed ondertussen ben je dat ook weer gewend dus het maakt allemaal niet meer uit ;)! De volgende ochtend ging redelijk moeizaam, aangezien we best vroeg op moesten om ff een boswandeling te doen. Mijn hoofd had er niet zo’n zin in, voelde ik aan de heerlijke hoofdpijn die ik had opgelopen, gelukkig ging het daarna snel over! Helaas hebben we geen dieren gezien, alleen maar sporen en uiteindelijk moesten we terugkeren omdat er op dat pad waarschuwingen waren gegeven voor boobytraps door andere jagers. Dat doen ze door middel van planten ombuigen en andere signalen en die begeleiders hadden dat opgemerkt, dus was het niet verstandig om verder te lopen. Die boobytraps zijn namelijk gewoon geweren die ongeveer op kniehoogte van een mens gericht zijn, dus je hele knie wordt aan gort geschoten als je verkeerd zou lopen....lijkt me niet bepaald een prettig gevoel! Dat is trouwens wel bij een meisje gebeurd, als ik het me goed herinner stond dat een tijd geleden in de krant ofzo dat zij gewoon in haar eentje de jungle in was gelopen en vervolgens zo’n boobytrap tegen kwam....
Eenmaal teruggelopen werd er besloten te gaan zwemmen in een zijkreek van de rivier om ook meteen te kijken waar we die avond heen zouden varen voor de avondtocht. Onderweg naar die plek echt hele mooie dingen gezien, haast onvoorstelbaar dat er zoiets moois nog bestaat en dan vooral wanneer je je bedenkt dat er 8/9 uur terugvaren een redelijk smerige stad ligt. Na het zwemmen was het tijd om in de stroomversnellingen te gaan zwemmen waar bijna iedereen wel naar uitkeek, het was echt vet, maar wel minder dan we verwacht hadden...dat komt hoogstwaarschijnlijk vast doordat we daar ook min of meer naar uitkeken.
Je moest je gewoon stilhouden, op je rug liggen en mee laten voeren, wel een relaxt gevoel, vooral als je een stijve nek hebt na een verkeerde nacht in de hangmat!

Toen de avond was gekomen hebben we eerst nog wat gegeten en hebben nog een culturele saramaccaanse dans meegemaakt, was echt lachen! Daarna zijn we aan de avondtocht begonnen en toen we uiteindelijk op het water zaten, keek ik m’n ogen echt uit....Wat een sterrenhemel, echt zoveel sterren heb ik nog nooit in één oogopslag gezien, dat kan natuurlijk ook nooit met al dat valse licht wat je overal hebt....Even later in de jungle vond ik het nog relaxter, je zag behalve de sterren echt helemaal niets, je hoorde alleen maar al die geluiden van het regenwoud, dat vond ik echt heel vet. Hoor je weer een aap, dan een of andere vage vogel, een kikker, weet ik het allemaal wat voor beesten maar ik vond het echt mooi om al die geluiden te horen, echt puur natuur ;). Uiteindelijk hebben we nog een slang gezien en een aantal kaaimannen en op het laatst had een van die begeleiders er eentje willen schieten, maar we hebben nooit iets van een dode kaaiman gezien....Dus we betwijfelen allemaal nog steeds of hij überhaupt wel raak schoot...

De volgende dag was het ff lekker uitslapen en toen alle spullen weer opruimen want het was weer tijd om te vertrekken richting Paramaribo, het was echt een superrelaxte trip!

Het duurde toen niet lang meer voordat m’n zus hier aan zou komen en daar had ik ook zeker zin in, zou echt leuk worden! Ze is er 3 weken geweest, maar helaas kon ik niet zolang vrij nemen dus heb ik de laatste week dat ze er was vrij genomen...Was trouwens wel erg lekker, zo’n weekje vrij! Elke keer rond 6 uur half 7 op is ook zeker niet m’n lievelingsbezigheid. De eerste twee weken heeft ze zichzelf overdag moeten vermaken, we hadden even een fiets voor haar geregeld bij het complex waar ik woon, want lopen....dat is geen optie ;). Die weken hebben we ook niet veel gedaan qua trips of iets dergelijks, ze heeft zelf nog wel wat gedaan met wat huisgenoten van mij, dus dat was wel goed relaxt voor haar omdat ik gewoonweg stage moest lopen. Steeds als ik terugkwam van stage zat ze ook alweer bij het complex, lekker te zonnen...Geef haar ook geen ongelijk! Jammer genoeg was de regentijd een beetje aan het beginnen en was er afentoe geen zon te bekennen, maar het is in elk geval niet koud! Ook was ze hier toen de onafhankelijkheid van Suriname werd gevierd, wat een heel dik feest scheen te zijn, maar jammer genoeg kon ik er niet echt van genieten want de volgende dag was het weer vroeg dag voor stage, dus heb het niet al te laat gemaakt.

Het weekend voordat ze weer vertrok stond er nog een trip op het programma, een jeepsafari. Het was echt heel relaxt want bijna iedereen ging mee. Heel mijn huis ging bijna mee, en dan nog een heleboel stagiaires die we hier hebben leren kennen. In totaal waren er iets van 25 stagiaires ofzo, echt veel. Het was echt een geweldige trip, gewoon hard door de savanne en de jungle heen crossen, en remmen werden door sommigen minimaal gebruikt. Daarna ff lekker zwemmen en afkoelen, misschien even chillen in je hangmat...goed relaxt! Toen we weer gingen rijden begon het helaas te regenen, maar dat heeft de pret niet gedrukt, het was alleen maar lachen! Op een gegeven moment gingen we elkaar steeds inhalen, expres door een enorme plas rijden zodat de anderen volledig rood uitsloegen, te mooi gewoon! Foto’s heb ik allemaal op een dvd’tje, dat Hyves hier heb ik lang geleden al opgegeven, als ik ze er hier op wil gooien heb ik nog een keer 5 maanden nodig...Verbinding hier is echt te erg voor woorden.

De dinsdag daarna ben ik nog naar cola kreek geweest met huisgenootjes en mijn zus, dat is redelijk toeristisch, maar omdat het door de week was, was het lekker rustig dus was het heerlijk vertoeven daar!

De woensdag erna was het zover, ik was jarig! Ditmaal was het natuurlijk heel anders dan normaal: geen NL, niet koud (heerlijk in m’n zwembroek ;)), niet de bekende mensen om je heen....Er was maar één bekend gezicht; m’n zus! Het was wel apart, maar zeker niet minder leuk! Gewoon een bbq gehouden, lekker biertje gedaan en ik had nog cadeautjes gekregen van m’n huisgenootjes en andere stagiaires, echt relaxt! Het maakte dit keer ook niet uit hoe laat het zou worden, want ik had die week toch lekker vakantie! Dus daarna uitgeweest en rond een uurtje of 5 gaan slapen. De volgende avond was het weer donderdagavond, meestal sla ik die over (verstandig ofniet ;)), vanwege de stage...Paar keer meegemaakt dat ik gewoon op mijn stage liep te draaien, pff...Dit keer eindelijk eens een keertje niet!

Vrijdag was de laatste dag van mijn zus, toen zijn we nog de stad in gegaan, beetje winkels gekeken en rondgelopen. Uiteindelijk nog richting Fort Zeelandia geweest, maar dat ging niet door, want het was gesloten...
Die avond was het nog een keer een goed avondje uit in Paramaribo voordat ze weer zou vertrekken naar Nederland en, laat ik het zo zeggen, ze vond het een heel relaxte avond...Toch Sandra ..;)! De volgende dag ben ik samen met haar naar Zanderij gereden en heb afscheid genomen. Ze heeft het in elk geval heel leuk gehad hier, daar ben ik echt blij om! Ik vond het ook echt zeer gezellig dat je er was zusje!

De week erna verliep vrij standaard, stage x 5 en het was weer weekend! Op mijn stage gaat het goed, ik heb nu wel meer te doen en de afrondingen zijn nu begonnen. Mijn opdracht ben ik ook bezig af te maken en dan wordt het inleveren en vaarwel STS! De laatste drie weken zit ik hier ff alleen met een andere stagiaire, want mijn begeleidster is vertrokken naar Nederland voor de vakantiebeurs, ik vind het eerlijk gezegd niet zo heel erg eigenlijk....:)

Kerst was aangebroken en dat is echt heel apart gewoon. Het overkwam me ook opeens, want het is niet echt zo dat je er hier naar uitkijkt. Je hebt het niet door vanwege de warmte en de kerstversiering is er wel, maar ook niet echt veel...Het schijnt veel minder versierd te zijn dan voorgaande jaren, dat zou door geld moeten komen heb ik gehoord. De eerste kerstdag had ik samen met mijn huisgenootjes een kerstontbijt, hadden ze leuk geregeld! Lekker ontbeten en toen moest ik ervandoor, want de laatste weken was ik samen met mijn collegaatje en wat andere stagiaires bezig een feest te organiseren op eerste kerstdag, oftewel die avond. Het feest was een X-Mas poolparty met van tevoren een lopend buffet. Met kerst is het hier namelijk echt te dood voor woorden, en dat is begrijpelijk want familie komt hier op nummer 1. Vandaar het initiatief om een feest te organiseren voor stagiaires die hier toch geen familie hebben om naartoe te gaan.. Eenmaal ’s avonds begon het feest.....ow, ow, ow, er gingen echt wat dingen mis...Je kan hier gewoon echt niet rekenen op mensen waarmee je afspraken hebt gemaakt, dat is in elk geval de les die ik eruit heb getrokken! Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en vond ik het ook echt heel vet, later hoorde ik ook nog reacties van alle mensen en die waren ook allemaal positief, dus dat was heel mooi!

Op tweede kerstdag was iedereen een beetje dood vanwege eerste kerstdag en is er eigenlijk vrijwel niets uitgevoerd. Die avond ging ik met wat huisgenoten uiteten bij de Waag. Er was een lopend buffet en ik heb heerlijk gegeten, carpaccio, zalm, ossehaas, het was echt goed lekker!
Twee dagen stage en het weekend volgden waarna nieuwjaar eraan zat te komen.
In het weekend was er nog een “Lustig” feestje, wat echt relaxt leek, maar het niet was...Althans, het leek meer op een normale avond uitgaan i.p.v. een ‘exclusive’ feestje, zoals ze het hadden gepromoot...Ach, oud&nieuw heeft dit goed gemaakt!

Maandag moest ik toch nog even naar mijn stage voor een personeelsvergadering over het afgelopen jaar, het was heel informeel, maar het was wel lachen. De punten van de vergadering varieerde van het toerismebudget van het ministerie tot toiletpapier gebruik....wat een bedrijf, wat een bedrijf!
Eenmaal klaar was het een borreltje en om 12 uur ’s middags een kleine speech van de directeur. Vanaf toen was het een gekkenhuis in de stad, qua mensenmassa en vuurwerk. Hier mogen mensen trouwens al vanaf 21 december vuurwerk afsteken en ze steken dan ook niet alleen knalvuurwerk af, maar ook gewoon mooi vuurwerk, het is hier dan ook echt zwaar goedkoop.
Mark en ik reden eerst ff terug naar huis om bier op te halen en zijn vervolgens terug naar de stad gegaan om naar Ron te gaan. Hij woont midden in de stad en recht boven het feest. Het feest begint hier ook echt om 12 uur ’s middags tot ergens in de nacht en dat heb ik geweten ook, pfff....Heel de dag op straat rondgelopen en genoten van de muziek en het feest.

’s Avonds ben ik nog ff terug naar huis geweest om andere kleren aan te trekken en ff op te frissen en toen rond 22:00 was ik weer terug in de stad, uiteindelijk ben ik tot, volgens mij, iets van 2 uur gebleven en ben toen naar huis gegaan. Ik vond het echt een relaxt feestje, heel anders dan in Nederland, waar het ’s avonds pas echt begint. Hier is het van 12 uur in de middag gewoonweg dik feesten tot je erbij neervalt, en bovendien is het ook gewoon echt heel relaxt om buiten rond te kunnen lopen in je zwembroek met oudjaar, ongehoord! Ik kan dan ook wel zeggen dat dit zeker niet mijn laatste warme oud&nieuw zal zijn! ;)

Komt toch weer een aardig verhaal uit zie ik zo, maargoed wat wil je na 2 maanden...
Ach, weer veel leesplezier gehad toch! Ik zal er nog eentje doen voordat ik vertrek, maar tot die tijd: Later!

Gegroet!

  • 05 Januari 2008 - 14:14

    Kimberly:

    Hee brammetje

    Jij ook een gelukkig nieuwjaar maar zo te lezen is dat wel goed gekomen en ga je lekker 2008 in ;)

    tot snel en geniet-se nog ffies!

    (k) Kimberly

  • 05 Januari 2008 - 14:14

    Sandra:

    Moet jij niet jagen vandaag? Veel plezier van het weekend.
    Kus

  • 05 Januari 2008 - 17:30

    Maaike:

    hey brammie!!!

    Ja ik heb je site ontdekt via je zus, daar msn ik nog mee. Leuk verhaal!!!!
    Geniet nog van je laatste weekjes en dan op naar trance-energy!!! leuk om je dan weer te zien!!!
    xxx

  • 05 Januari 2008 - 20:32

    TaaM:

    Aftellen totdat je weer terugkomt is begonnen! nog maar 3 weekjes schat. Dan kunnen we samen aftellen voor Trance Energy 2008! De kaartjes liggen veilig in mijn laatje ;)
    Alleen wat wel kut is, is als jij weer terug kom ik vervolgens weer 2 februari voor 8 dagen vertrek!

    Love you, miss you (L)

    Kuss, Toomeration (A)

  • 06 Januari 2008 - 03:37

    Lorinda:

    Hee Bram!
    Jij ook een happy newyear!!!! :)
    nice story weer, maar waar zijn de foto's???
    jij ook nog maar 3 weekjes lees k? balen he...succes nog met je stageverslag en alles!!

    TOt snel!
    xx

  • 07 Januari 2008 - 02:37

    Sanschen & Basje:

    Heey Bramschen!! Jij kan (net zoals ons) ook flinke boekwerken schrijven he!! ;) Wel erg leuk om je verhaal te lezen en je maakt het echt goed daar zien we! Ben je nog niet bijna pik zwart door al die zon daar? Haha. Bij ons is ook de regentijd aan gebroken, maar vind jij die regen ook niet veel minder erg dan in NL? En heb je nog tours of speciale trips op de planning staan of ga je na je stage die 5 daagjes alleen nog ff chillen? Nou iig nog veel plezier en geniet er nog maar flink van! We mailen en tot snel weer in de Sanschen Mansion! ;) Doeiii xxx San & Basss!!

  • 08 Januari 2008 - 01:16

    Basje:

    Brammmmm

    Leuk verhaal om te lezen! Jij vermaakt je daar ook prima zo te lezen. Heel chill dat je oud en nieuw relaxed was, ik vraag me af of ze hier in Maleisie weten welk jaar het is geworden... :S Dooie bedoeling! En feestjes organiseren! Dat moet je in NL ook maar eens gaan dooen ;)

    Laterzzz

    BB

  • 09 Januari 2008 - 13:08

    Jolein:

    Hai B,
    Wederom weer érg leuk verhaaltje.. Vooral de feesjes hier & daar zijn wel relaxx volgens mij ;).. En dan ook nog alleen @ the office, lucky you..
    Enjoy die laatste weekjes,
    Kuss J__

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Januari 2008

Back in town...

05 Januari 2008

Sranan; 3 left!

31 Oktober 2007

10 down, 10 to go!

09 Oktober 2007

Afgelopen 2 weken

25 September 2007

Maandje alweer :)
Bram

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 897
Totaal aantal bezoekers 8668

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2007 - 26 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: